Berkaitan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP)
Pengenalpastian Hazard, Penafsiran Risiko dan Kawalan Risiko (HIRARC)
Pengenalpastian hazard, penafsiran risiko dan kawalan risiko (HIRARC) ini bertujuan untuk membuat kawalan risiko terhadap hazard.
Takrif
Hazard, Bahaya & Risiko
Hazard
- Sesuatu punca atau sesuatu keadaan mempunyai potensi di mana boleh mendatangkan mudarat dalam bentuk kecederaan atau kesihatan yang buruk kepada manusia, kerosakan harta, kerosakan alam sekitar atau gabungan daripada mana-mana mudarat tersebut.
- Pendedahan langsung kepada hazard.
- Gabungan faktor “kemungkinan berlakunya sesuatu kejadian berhazard dalam sesuatu tempoh khusus yang ditetapkan atau dalam keadaan yang ditetapkan” dengan faktor “keterukannya iaitu kecederaan atau kesan buruk ke atas kesihatan manusia, harta, alam sekitar atau gabungan mana-mana daripada ini yang disebabkan oleh kejadian tersebut”.
Berkaitan
Pengenalpastian Hazard
Pengenalpastian kejadian yang tidak diingini yang membawa kepada wujudnya hazard dan mekanisme yang membolehkan kejadian yang tidak diingini itu berlaku.
Takrif
Penaksiran & Pengurusan Risiko
Penaksiran risiko
Pengurusan risiko
- Proses penilaian risiko kepada keselamatan dan kesihatan yang timbul daripada hazard di tempat kerja.
Pengurusan risiko
- Prosedur keseluruhan yang berkaitan dengan mengenal pasti hazard, menaksir risiko, menetapkan langkah kawalan, dan menyemak hasil.
Takrif
Kawalan Hazard & Hierarki Kawalan
Kawalan Hazard
Hierarki Kawalan
- Proses melaksanakan langkah untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan hazard.
Hierarki Kawalan
- Tertib keutamaan yang bersesuaian yang ditetapkan bagi jenis langkah yang akan diambil untuk mengawal risiko.
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP)
Prinsip Asas Pengurusan Risiko
Penaksiran Risiko dibuat agar sesebuah organisasi dapat mengetahui informasi mengenai Risiko yang wujud dalam organisasi tersebut dan tahu untuk menguruskannya seperti berikut:
- Mengintegrasi pengurusan risiko sebagai salah satu bahagian dalam perancangan di semua peringkat aktivit organisasi tersebut.
- Tidak menerima sebarang Risiko yang tidak munasabah.
- Membuat sebarang keputusan yang bersesuaian dengan risiko.
- Menerima risiko apabila kelebihan melebihi implikasi.
Berkaitan
Penilaian Risiko
Bila perlu buat Penilaian Risiko?
1. Apabila terdapat Kos Efektif dalam Pengurusan KKP.
- Penilaian risiko akan memberikan pemahaman kepada organisasi mengenai hazard yang terdapat di tempat kerja dan risiko yang ada di sesebuah organisasi. Ia merupakan kaedah sistematik untuk memahami hazard yang ada dan boleh membuat keputusan yang tepat bagi mengawal hazard berdasarkan fakta.
2. Keperluan Undang-Undang
- OSHA 44 General Duties of Employer and Self-Employed Person under Section 15
- Peraturan Keselamatan Kesihatan (Control of Industrial Major Accident Hazard) CIMAH 1996
- USECHH 2000
3. Keperluan Sistem Pengurusan
- ISO45001
- ISO9001
1. Apabila terdapat Kos Efektif dalam Pengurusan KKP.
- Penilaian risiko akan memberikan pemahaman kepada organisasi mengenai hazard yang terdapat di tempat kerja dan risiko yang ada di sesebuah organisasi. Ia merupakan kaedah sistematik untuk memahami hazard yang ada dan boleh membuat keputusan yang tepat bagi mengawal hazard berdasarkan fakta.
2. Keperluan Undang-Undang
- OSHA 44 General Duties of Employer and Self-Employed Person under Section 15
- Peraturan Keselamatan Kesihatan (Control of Industrial Major Accident Hazard) CIMAH 1996
- USECHH 2000
3. Keperluan Sistem Pengurusan
- ISO45001
- ISO9001
Penilaian Risiko dalam Organisasi
Aktiviti perlu dibuat penilaian risiko adalah seperti berikut:
Aktiviti perlu dibuat penilaian risiko adalah seperti berikut:
- Aktiviti rutin dan bukan rutin seperti penyelenggaraan, pembaikan dll.
- Aktiviti yang melibatkan semua personel dalam tempat kerja.
- Penilaian risiko tidak terhad kepada aktiviti makmal tetapi termasuk aktiviti pengurusan pejabat.
Bila perlu dibuat Penilaian Risiko
- Sebelum aktiviti.
- Semasa aktiviti.
- Selepas aktiviti.
Siapa perlu buat penilaian risiko di organisasi?
- Penyelia/Ketua Makmal
- Staf yang terlibat untuk aktiviti tersebut.
- Jawatankuasa KKP PTj.
Contoh
borang penilaian risiko
SENARAI AKTIVITI
Lokasi |
Bil. | Aktiviti/Kerja | Rutin | Bukan rutin |
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP)
Komponen Asas Pengurusan Risiko
1. Mengenali hazard
- Langkah - langkah aktiviti
- Mengenali hazard setiap langkah
- Kawalan sedia ada
- Penilaian risiko
- Kawalan risiko yang diperlukan
- Melaksanakan kawalan
- Kawalan Risiko apabila diperlukan
Berkaitan
Punca-punca Hazard
Di mana dapat jumpa Hazard?
Manusia = Tingkah laku, kelakuan tidak selamat
Mesin Jentera = Pempasangan, susun atur/pelan lantai, rekabentuk alat
Bahan = Bahan berbahaya yang digunakan di tempat kerja seperti bahan kimia dan gas.
Kaedah = Cara pekerja melaksanakan tugas/cara kerja.
Media = Keadaan tempat kerja seperti pengudaraan, pencahayaan, bunyi bising, getaran dan kualiti udara.
Manusia = Tingkah laku, kelakuan tidak selamat
Mesin Jentera = Pempasangan, susun atur/pelan lantai, rekabentuk alat
Bahan = Bahan berbahaya yang digunakan di tempat kerja seperti bahan kimia dan gas.
Kaedah = Cara pekerja melaksanakan tugas/cara kerja.
Media = Keadaan tempat kerja seperti pengudaraan, pencahayaan, bunyi bising, getaran dan kualiti udara.
Berkaitan
Klasifikasi Hazard
Pengkelasan Hazard | Contoh sumber hazard yang berpotensi |
Mekanikal | Bahagian dan hujung yang tajam, daya berlebihan terhadap peralatan melebihi keupayaan dan cakera pencanai tanpa penghadang. |
Elektrikal | Penebat elektrik yang rosak, penutup suis yang pecah ataupun hilang, wayar hidup yang terdedah. |
Biologikal | Pendedahan kepada bawaan udara dan bawaan darah seperti virus, bakteria dan fungi. |
Bahan kimia | Pendedahan kepada karsinogen, dan bahan kimia yang menghakis. |
Ergonomik | Pendedahan berulangan kepada postur tidak normal dan pergerakan yang tidak normal, reka bentuk yang tidak betul terhadap tempat kerja, peralatan dan tugas. |
Psikologikal | Tekanan, gangguan seksual dan keganasan di tempat kerja. |
Berkaitan
Mengenalpasti Hazard
1. Aktiviti
- Nyatakan langkah demi langkah untuk melengkapkan sesuatu proses kerja yang telah disenaraikan dalam senarai kerja "Job List".
- Perhati dan periksa dengan teliti setiap langkah kerja untuk mencari kemungkinan terdapatnya bahaya (hazard) kemalangan mungkin berlaku.
- Bahaya (hazard) mungkin terdapat lebih dari satu.
- Senaraikan bahaya (hazard) yang terdapat pada setiap kerja yang dianalisa.
Berkaitan
Analisis Hazard
Terdapat pelbagai kaedah untuk menganalisis risiko antaranya:
- Job Safety Analysis (JSA)
- Hazards and Operability Studies (HAZOP)
- Fault Tree Analysis (FTA)
- Failure Mode and Effect Analysis (FMEA)
- Event Tree Analysis (ETA)
- Hazards Analysis (HAZAN)
- Checklist Analysis
- What-if Analysis
- Relative Ranking/ Risk Indexing